Csúcsteljesítményen pörög Budapest – és nincs megállás!

Rekordévet zárt a Budapest Airport.

Lesz vasúti összeköttetés a belváros és Ferihegy között, de új reptér építéséről is döntött a kabinet. Ez utóbbi az áruforgalmat veszi majd át a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtértől. Ezeket Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter árulta el keddi sajtótájékoztatóján.
Megkezdődik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Nyugati pályaudvarral való összekötésének előkészítése. Erről számolt be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kedd reggeli sajtótájékoztatóján. Mint a tárcavezető elmondta: a kormány megvizsgálta, hogy egyre többen érkeznek repülővel Magyarországra, folyamatosan rekordokat dönt az utasszám.
Ezt is ajánljuk a témában
Rekordévet zárt a Budapest Airport.
Az utasforgalom az év első részében is emelkedett. Hogy ezt gyorsabban lehessen pörgetni, két dolog fog történni. Elindul a harmadik terminál építése, amelynek alapkövét ősszel teszik majd le. A gyorsforgalmi út kiszélesítésére és felújítására is elkülönítettek már forrást, illetve kötöttpályán is megindul viszont a munka.
A cél, hogy közvetlen járat legyen a reptér és a Nyugati pályaudvar között. A fejlesztések összértéke körülbelül 1 milliárd euró lenne.
Ez a beruházás nem párhuzamos sínpárt jelentene, Kőbányától ugyanis ugyanazon a pályán haladna a vonat, illetve bekapcsolódna a Szolnok-Debrecen vonalba is.
„A vasút gyorsabb, zöldebb és kiszámíthatóbb, nincsenek dugók” – emelte ki Nagy Márton. Hozzátette: a vonzáskörzetét is megemeli majd a reptérnek a vasút.
A beruházás koncessziós alapon működne, azaz a kormány nem egyben fizeti ki a beruházást, hanem hosszú évek alatt, részletekben. Ehhez külföldről és hazánkból is várják a beruházókat ehhez. Mint mondta: ez egy munka kezdete, a feladat megvan, de a részletekről majd csak később lehet tájékoztatást adni, például, hogy honnan és milyen útvonalon indulnak majd a vonatok a reptérről.
Szintén fontos terület a repülőtér áruforgalmának növelése is. Az elmúlt években ez már 12 százalékkal nőtt, tavaly 300 ezer tonna forgalom volt egy évben. Ez nagyobb, mint Bécsben és Münchenben. A régióban tehát ebben a tekintetben Budapest vezető pozícióba került.
Hogy ott is maradjon, fejlesztenünk kell az üzletágat
– húzta alá Nagy Márton. Mint mondta: felismerték, hogy a fogyasztás nagyon eltolódott az e-kereskedelem irányába, a régióban is innen jutnak el a megrendelt termékek a szomszédos országokba. Emiatt is kell mindenképp bővíteni a kapacitásokat.
A légi áruk 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, Európából mindössze 14 százalék jön. Kína uralja a területet, 43 százalékkal.
A Liszt Ferenc reptérnek a cargo kapacitása 400-450 ezer tonnánál van, ezt pedig a jelenlegi volumennel gyorsan el fogja érni Magyarország. Viszont az utasszállító gépekkel folyamatos harcot vívnak majd a leszállóhelyekért és időpontokért. A jelenlegi trend szerint a teherszállítók kiszorulhatnak. Ferihegy ugyanis nem non-stop reptér, éjjel repülési tilalom van.
A feladat adott: kell egy új cargo reptér, de ennek megvalósításánál több szempontot is figyelembe kell venni.
Non-stopnak kell lennie, így tehát lakóhely nem lehet a közelében. Fontosak a csatlakozási pontok is, tehát legyen vasút és autóút is a közelben. Jelenleg 5-6 helyszín merült fel. Itt is koncesszióban gondolkodnak, a következő hetekben készül el a brossúra és ez alapján keresik majd a befektetőket.
Felmerülhet a kérdés, hogy elbírja-e a jelenlegi vasúti rendszer a plusz terhelést majd, ha közvetlen sínpár nem lesz a Nyugati és a reptér között?
Nagy Márton a Mandinernek ezzel kapcsolatban elmondta: hogy a terhelést hogyan tudják elosztani, szintén a tervezés feladata. De felmerült, hogy például egy szolnoki, vagy debreceni vonat megállhat a reptérnél is.
Kvázi egy kis kitérő lesz ez majd a vonatoknak
– mondta lapunknak a miniszter.. A nyomvonal viszont nem lakott területen fog haladni, egyébként már most is vannak sínek a reptér területén, akár ezeket is használhatják.
Másik kérdésünkkel kapcsolatban, hogy a kormány mire fordítja a százmilliárd forintnyi osztalékot, amelyet a reptérből kaptak, Nagy Márton elárulta: ez a pénz költségvetésbe megy, a hiányt javítva növeli majd a bevételi oldalt. A következő években egyébként 20-30 milliárd forintos stabil osztalékot tud majd kivenni az állam a repülőtérből. Májusban egyébként az MVM-ből is jelentős osztalékot kapott a költségvetés, így az előző havi mérleg rendkívül kedvező lesz a miniszter előrejelzése szerint.
Ezt is ajánljuk a témában
A kormány 2024 végén jelentette be, hogy az állam többségi tulajdont szerzett a Budapest Airportban.
„Miért nem mondja, hogy elcsesztem, miért nem lehet normálisan beszélni? Csak fenyegetőzik, ez egy felelőtlen polgármester kapálózása” – így vágott vissza Karácsony Gergely főpolgármesternek Nagy Márton a tájékoztatón. A miniszter a múlt heti inkasszóra utalt ezzel, mert szerinte Karácsony csak vádaskodik és zsarol, de közben egyszer sem üzente meg a kormánynak, hogy bajban van a főváros. Ez esetben Nagy Márton ígérete szerint segítettek volna. Ugyanakkor jogvédelmet nem lehet kérni adó ellen, ilyen opció nincs a törvényekben.
Ezt is ajánljuk a témában
„Az Államkincstár nem csak jogosult, hanem köteles is minden lehetséges intézkedést megtenni a hozzájárulás beszedése érdekében” – hangsúlyozta Nagy Márton.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd